Monday, May 9, 2011

Blended Orange Cake

Blended orange Cake n3 petang ni...terpanggil mencuba resepi ni sebab cara2 nya senang sgt tak yah guna mixer....hehehehe....bahannya pon ada...jadi terhasilah kek ni....tergoda dari blog kak hana....tq kak hana....kek ni time bakar harum semerbak jer.....smapi budak2tu asyik tanya dah masak blom tak sabar nak makan.....ada sejarah d sebalik membuat kek ni....sejarah yg tragis membuatkan aku terpaksa membuat adunan yg kedua...huhuhu....bukan hangus or salah tau.....semua nya betul sama seperti yang diarahkan...tetapi ketika nak mengeluarkan blender dari mesin nya...adunan tertumpah sb blender nya tersalah pusing....habis semuanya.....keja mengemas bertambah.......huhuhuhu......nak marah tapi sbkan husband yg punya kerja so sabor jer la....tp ku kuatkan jugak semangat selepas habis proses lap mengelap semua tumpahan...buat sekali lagik......usaha tangga kejayaan...hehehehe...akhirnya berhasil....

orange cake
 Resepi Blended Orange Cake
Sumber : Kak fida Myresipi ; CNP dr Kak hana


Bahan-bahan
  • 1 bji buah limau - hana perah ambil jus, kulit ambil yg kaler oren shj utk elakkan kek pahit
  • 1 cawan minyak - hana letak 1/2 cwn butter cair, 1/2 cwn myk msk biasa
  • 2 cawan gula halus- hana letak 11/4 cwn - next time nk kurangkan 1 cwn je
  • 3 biji telur
  • 2 cawan tepung gandum* - hana guna tepung SRF + 1sk baking powder
  • 1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
 
Cara-cara
  1. Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.
  2. Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
  3. Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
  4. Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
  5. Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak. 


  





    1 comment: