Monday, April 11, 2011

Pengat Labu...

lama gak tak update blog...buzy..huhuhuhu.....jadi masak pon slow sikit....ikut mood...tapi hujung minggu hari tu buat pengat labu....favorite husbandku....dia akan makan sampai licin.......budak2 tu tak suka pulak....aku tak der hal boleh jer layanz....pengat aku buat tak der ikut sukatan yang terperinci...main campak2 jer....mana2 yang kurang aku tambah ler...hehehehehe....so korang layanz jer la yer...

pengat labu....siap tu di ngappp...



Resepi Pengat Labu

Sumber : eima-ima.blogspot.com

Bahan-bahan ( untuk periuk 1 liter...:))

1/2 biji labu saiz sederhana -potong2
4 sudu besar gula merah
1 sudu besar gula pasir
1/2 sudu kecil garam
1/2 cawan sagu- rendam kejap
1 cawan santan pekat
air separuh periuk  1L
sedikit daun pandan/ esen vanilla

Cara-cara

  1. Masukkan gula merah dan gula pasir kedalam air dan didihkan.
  2. Masukkan labu yang telah di potong2, daun pandan dan garam. Biarkan sehingga labu masak.
  3. Setelah itu masukkan santan pekat gaul sebati dan biarkan mendidih seketika.
  4. Akhir sekali masukkan sagu yang telah direndam dan kacau. Apabila sagu telah masak tutup api dan siap untuk d makan ....senang kan...hehehehe...
ni tuk aku....husband aku kena guna yg besar...heehehehe

No comments:

Post a Comment